Březen 2008

Sněhová bouře a škrábavé ticho

30. března 2008 v 20:12 Zápisník
V minulém týdnu mě kromě testu na fakultě a spousty práce potkaly dva zážitky ze dvou různých oborů, na které se hned tak nezapomíná.
Jelikož jsem neočekávala, že tento způsob jara bude připomínat spíš zimu, vybrala jsem si z nabídky Institutu digitální fotografie jednorázový kurz portrétování v exteriéru. Rozhodla jsem se totiž soustavně investovat do započatého vzdělání a časem snad i do vybavení... Nemusím jistě zdůrazňovat, že jsem tam jediná dorazila bez příslušenství, a nemůžu říct, že by to zvlášť podpořilo mé sebevědomí. Naštěstí mi půjčili blesk... Příležitost to byla dobrá, nejde jen o to zopakovat si, co je to expozice a proč ji měříme, ale člověk má možnost podívat se zblízka na techniku, kterou si možná nikdy v životě nepořídí, ale aspoň vidí, co všechno se s ní dá podnikat... kdyby náhodou ;-). Akorát jsem se do budoucna poučila a jakékoli další kurzy v exteriéru si budu objednávat zásadně na léto. Ranní teplota v úterý nepřesahovala deset stupňů, během dopoledne se počasí střídalo tak pestře, že se kurz mohl od hodiny jmenovat S expozicí flexibilně. Nedosti na tom, že už dopoledne začalo sněžit a teplota úměrně klesala, odpoledne celý kurz rozmetala vánice přiřítivší se korytem Vltavy, a to od severu. Shromáždili jsme se na praktickém cvičení pod Jiráskovým mostem a naše bohulibé snahy nezkazit portréty mladé modelky víc, než je nutné, přerušila nejdřív vichřice, která skoro smetla světla, a posléze sněhový příval, jaký pamatuju naposled předloni na chalupě, když zapadaly ploty a srnky se chodily dívat do oken. I nejotrlejší otužilci prchli zpátky do sídla institutu. Rozmrzla jsem až ve čtvrtek na baletu po dvaatřiceti jeté sauté...
V pátek jsem se stala účastnicí experimentálního představení Silence v divadle Alfred ve dvoře. Není to žádná novinka, premiéra byla už v prosinci 2006, choreografii spáchalo seskupení Handa Gote research & development. Podle programu se jedná o "Pokus o meditaci v pohybu ... Napětí mezi neustálým setkáváním, míjením a prolínáním hudby a pohybu". Vtip představení (sóla choreografky Veroniky Švábové) je v tom, že k němu existují čtyři odlišné soundtracky, které si diváci vyberou do sluchátek. Podle popisu se moc nepozná, jak která hudba bude znít, takže se člověk musí spolehnout na instinkt. (Kdyby se někdo chystal, doporučuji vybrat si hnědou rozdává se podle barev. Je trochu taneční, ale žádné čtyři rány do hlavy, trochu akustické kytary, trochu countryové kytary, šumění vody, škrábání staré desky.) Ve spojení s dobrým sountrackem je o zábavu postaráno, a záleží hlavně na tom, aby si člověk uvědomil jedinou věc. Představení je abstraktní, a pokud se člověk předem připraví na to, že nebude dávat smysl, tak mu bude dávat smysl. Dává to smysl? Je to spíš pohybové divadlo, pády, gesta, doteky, ovládání končetin, které si chtějí dělat, co chtějí. Hodně improvizace. Nejlepší je nechat volně plynout vlastní asociace. Já jsem se nestačila divit, na co všechno jsem si přitom nevzpomněla. Nejdřív asi zásluhou hudby na kreslený film Beatles Žlutá ponorka, potom na řadu výstupů z mého oblíbeného seriálu Byli jednou dva písaři a nakonec dokonce na Spejbla a Hurvínka. Hlavně si za žádnou cenu nepoložit otázku po tom, co se děje na jevišti, ale jen se dívat. Úspěch zaručen.

Zahraniční soutěže

27. března 2008 v 17:51 Balet - zahraniční
Abychom trochu připomněli i dění venku, v zahraničí samozřejmě probíhá spousta mezinárodních tanečních a choreografických soutěží. Jména vítězů často našinci nic neříkají, ale počty uchazečů promlouvají hlasitě.
Z nedávné doby:
Prix de Lausanne: česky, web
Solo-Tanz-Theater Festival: česky, web
Choreografická soutěž Hannover: česky, web

Vybíráme z novinek a článků

22. března 2008 v 23:21 Balet - domácí
Co píše The Prague Post o premiéře La Sylphide / Napoli v Národním divadle: reportáž a recenze z premiéry.
"Baletní migrace z východu" je článek o ruských a ukrajinských tanečnících, kteří zakotvili v České republice. Reportáž je primárně o baletu v Ústí nad Labem. Vyšla v kulturní revue A2 a na internetu ji naleznete ZDE.
Fotograf Pavel Brunclík má nové (a snad vůbec první?) internetové stránky: www.pavelbrunclik.com. Zatím je spuštěná fotogalerie ke Geometrii nahoty. K nahlédnutí je i několik fotografií, které nejsou zařazené v knize.
Fotografická série Geometrie nahoty je toho času vystavena v Mostě. Jistě to potěší milovníky fotografie a baletu ze severočeského regionu, kteří se nedostali v létě do Prahy.

Fantom Opery

20. března 2008 v 17:28 Balet - domácí
Taneční hororová love story
volně na motivy románu Gastona Lerouxe
Hudba: Petr Malásek
Libreto: choreografie a režie: Libor Vaculík
Dirigent: Pavel Šnajdr, Tomáš Koutník
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Asistent choreografie: Kateřina Dedková, Hana Vláčilová
Osoby a obsazení
Christina: Daaé Zuzana Hvízdalová, Thais Martins,
Nikola Márová j.h.
Raoul de Chagny: Ondřej Novotný, Martin Gebauer
Fantom: Jan Seitl, Richard Hlinka, Alexandre Katsapov j. h.
Charlotta, primabalerína: Anna Ščekaleva, Iva Povrazníková
Paní Sorelliová, baletní mistr: Iva Povrazníková, Nelly Danko j.h.
Josef Bouquet, kulisák: Jan Kadlec, Petr Jirsa
Charles Debienne, ředitel: Jiří Němeček
Richard Poliny, ředitel: Milan Boček
Meg, garderobiérka: Jana-Sofie Vitoušová
Otec Christiny Daaé: Libor Bernklau
Lepič plakátů: Jan Kadlec, Petr Jirsa
Hlas Fantoma: Zbyněk Fric
Další role a sbor: Balet Státní opery Praha

Nurejevovo výročí

18. března 2008 v 23:02 Zápisník
Včera se v baletním světě připomínalo velké výročí, nedožité sedmdesátiny Rudolfa Nurejeva. Plus mínus pár dní, dodává nejen německý kritik Horst Koegler: http://www.tanznetz.de/koegler.phtml?page=showthread&aid=69&tid=11970. Nurejev se totiž narodil ve vlaku, a říká se, že to mohlo být už 14. a že zápis byl určen datem příjezdu do Vladivostoku (kde jeho otec sloužil u armády).
Kam pro informace o RN a fotky? Sem: http://www.nureyev.org/

Dance Salad Festival

17. března 2008 v 13:16 Balet - domácí
Část tanečníků z baletu Národního divadla dnes vyrazila do Texasu, reprezentovat českou choreografii na taneční festival Dance Salad Festival 2008 v Houstonu.
Na festivalu se mimo jiné bude promítat umělecký film Jiřího Kyliána Car Men a bývalí tanečníci NDT III představí jeho choreografii Birthday. Dále účinkují National Ballet of Canada, Beijing LDTX Modern Dance Company (Čína), Hamburg Ballet, Staatsballet Berlin a několik dalších předních sólistů.
Národní divadlo se prezentuje choreografiemi Mariin sen a Mezi horami Petra Zusky a Stamping Ground Jiřího Kyliána.

Zprávy odevšad

10. března 2008 v 22:23 Balet - domácí
Ve čtvrtek odpoledne se v Národním divadle koná slavnostní křest autobiografie Zory Šemberové. Tato slavná tanečnice 13. března oslaví také neuvěřitelné 95. narozeniny.
Balet Národního divadla pojede na festival do Spojených států. V rámci vystoupení oprašuje i Mezi horami Petra Zusky.
Premiéry tohoto týdne v oblastních divadlech: Národní divadlo moravskoslezské - Stvoření světa (balet postavila Jana Kůrová podle libreta svého otce a někdejšího slavného tanečníka Miroslava Kůry), Divadlo J.K.Tyla v Plzni - Čachtická paní. Tu pražští diváci uvidí i na domácí půdě, 6. dubna s ní bude soubor hostovat v Národním divadle (na scéně Stavovského divadla). Moravské divadlo Olomouc uvádí premiéru Giselle.
Bližší informace o premiérách zde. Fotografie zatím ještě nejsou.
Bayerisches Staatsballet München chystá na duben baletní festival Bellettfestwoche 2008.

Něco málo k "Extrémní" sezóně ND

6. března 2008 v 12:19 Balet - domácí
Co se bude dít příští sezónu v baletu Národního divadla už víme. I když ne tak docela do detailu. Nicméně je velký pokrok směrem k informovanosti posunout úvodní setkání už do poloviny sezóny probíhající (jako se to dělá např. ve Státním divadle Mnichově, což je pořád takový můj osobní vzor aktivního a otevřeného divadla). V některých částech tápeme co do hudby nebo realizačního týmu, a samozřejmě se nikdo zatím nešíří o chystaných obsazeních. K mnohému ale najdeme informační zdroje externě.
Víme například, že součástí poslední premiéry s názvem Extrém je choreografie Jiřího Kyliána Last Touch (Poslední dotek).
Na tuto choreografii máme k dispozici recenzi např. zde: http://www.ballet.co.uk/magazines/yr_04/apr04/rr_rev_ndt_0304.htm
http://www.culturevulture.net/Dance/Nederland3.htm
http://www.danceinsider.com/f2003/f1203_2.html
I co týče choreografie Petra Zusky A Little Extreme měli bychom velmi bohaté zdroje, leč tato publicistická žeň se odehrává pouze ve východoslovanském diskurzu...balet ND byl totiž s tímhle kusem (a s Les Bras de Mer a Mariiným snem, vše od Petra Zusky) v listopadu na zájezdu v Moskvě na tanečním festivalu Dance In Version. Jsouc už půl roku u druhé kapitoly učebnice ruštiny pro samouky, příliš si nepočtu. Ale na vyhledání odkazů to stačí, možná s tím pohne někdo jiný:
A ještě pár odkazů k inscenátorovi budoucího Labutího jezera, Kennethu Greveovi:

Raymonda?Raymonda...

3. března 2008 v 21:51 Balet - domácí
Na brněnskou premiéru Raymondy jsem se těšila, ale nemůžu říct, že by naplnila má očekávání. Z prvního dojmu jsem napsala cosi, co jsem potom upravila a proškrtala...ale první dojem je první dojem...risknu to.

Dáma, jež kritizuje s noblesou

2. března 2008 v 20:14 Zápisník
To je pro mě někdejší dlouholetá šéfredaktorka Tanečních listů, jinak i tanečnice, pedagožka, choreografka Jana Hošková. Ačkoli je mi bytostně vlastní ironický přístup ke všemu a všem (budiž to zatím výsada mládí), ráda si přečtu pár laskavých slov i diplomaticky odvážené kritiky směřované na ta nejvyšší místa. Některé z posledních článků pí. Hoškové kritikou na kulturní činitele a celkový stav tanečního umění u nás nešetří. Myslím, že stojí za to si je přečíst, a to nejen krátké úryvky, které nejvíce bijí na poplach, ale celé texty na příslušných odkazech.
Z článků: (čtěte na další stránce)