Únor 2008

Dopravní policie v Rumunsku chodí na balet

29. února 2008 v 22:52 Zápisník
Policisté v západním Rumunsku chodí na balet. K práci jim stačí probrat s profesionálními tanečníky port de bras - aby získali elegantnější pohyby, když řídí dopravu. Strážníci s graciézními pohyby paží prý budou mít pozitivní vliv na řidiče, kteří například netrpělivě čekají na zelenou.
Na hodiny, které se konají dvakrát týdně, zatím chodí jednotka komunální policie ve městě Timisoara. Učí se v pracovním obleku a doprovází je hudba Čajkovského. Jestli se z jejich bohulibého počínání stane trend, to je ve hvězdách. Ale trocha elegance by slušela i našim policistům.
Zdroj: guardian.co.uk

Fantom opery jako fantom baletu

23. února 2008 v 17:58 Balet - domácí
Je to sice trochu předčasná ohláška, ale i SOP již s hrdostí oznamuje, že začaly přípravy na jejich dubnovou premiéru, Fantoma opery. Bude to spíš fantom baletu, protože na jevišti bude řádit uprostřed příprav na baletní představení. Fantoma inscenuje sehraná dvojice Petr Malásek-Libor Vaculík a jako obyčejně se na jevišti objeví posily z ND: tradiční host Nikola Márová a poprvé hostuje v SOP také Alexandre Katsapov.
Co o představení prozrazuje informační magazín SOP: "Z temných koutů pařížské Opery se ozývá hlas a volá mladičkou baletku Christinu Daaé, aby povzbudil její mimořádný talent. Málokdo ví, že onen tajemný hlas patří Fantomovi, znetvořenému géniovi, jenž bloudí spletí katakomb nacházejících se pod budovou Opery. V okamžiku, kdy se na zkoušce baletu Giselle zraní zkušená primabalerína Charlotta, nezbývá vedení souboru, než aby nabídlo její roli právě Christine. Ta nabídku přijímá a její výkon nadchne nejen diváky, ale také Fantoma, který se rozhodne učinit ze sborové tanečnice balerínu, jež nebude mít konkurenci. Fantom ale není jediným mužem, co propadne kouzlu půvabné dívky. Brzy se Christine začíná dvořit i hrabě Raoul de Chagny, jenomže tím vzbudí Fantomovu zášť. Přízrak z katakomb je ochoten udělat pro svou lásku cokoliv. Nespoutané vášně, zuřivá žárlivost a spalující plamen lásky přivedou v dramatickém finále všechny tři hrdiny do bodu, odkud není návratu..."


New York City Ballet na YouTube. Oficiálně.

21. února 2008 v 12:25 Balet - zahraniční
Balanchine Trust sice dokázal, že z YouTube byly staženy neoficiální videonahrávky Balanchinových choreografií, ale New York City Ballet na stejných stránkách založil vlastní sekci s krátkými ukázkami ze svého repertoáru.
Dobrá inspirace třeba pro Národní divadlo nebo jiné české scény, že? Jde to jednoduše a v rámci autorských práv, potřeba je jen jedno - chtít.

Nebyla nesmrtelná,

20. února 2008 v 22:54 Balet - zahraniční
ačkoli její jméno vlastně znamená "nesmrtelná", a to v jistém slova smyslu také je:
Natalia Bessmertnová, velká hvězda Balšoj baletu zemřela v úterý v Moskvě. Bylo jí teprve 66 let, odešla po závažné nemoci. Natalia se narodila 19. července 1941, její otec byl lékař, matka byla žena v domácnosti. Svým talenetm vynikala už na studiích. Celou kariéru byla v angažmá ve Velkém divadle, od nástupu v roce 1961, kdy debutovala v Chopinových Sylfidách, až po demonstrativní odchod v roce 1995. Tehdy opustila divadlo spolu s manželem, choreografem Jurijem Grigorovičem - spor s managementem také provázela první stávka v dějinách divadla.
Na jejím repertoáru byly všechny významné velké role, Giselle, Odetta a Odilie, Kitri, Aurora, Julie, Širín (Legenda o lásce), Frygie (Spartakus), tančila také v mnoha choreografiích svého manžela. Některá její vystoupení byla nafilmována a dnes jsou dostupná na DVD.
Zahraniční média o smrti N.B. během dneška informovala v houfném počtu. Pouze český tisk mlčí...


Sylfida se blíží

18. února 2008 v 22:06 Balet - domácí
Tedy Sylfida baletní. Národní divadlo už dlouho se slávou avizuje Sylfidu Augusta Bournonvilla protaženou třetím jednáním baletu Napoli na délku představení, za které se dá s čistým svědomím vybírat vstupné. Samotná Sylfida je totiž ve skutečnosti hrozně krátká.
Premiéra, jak se asi ke každému doneslo, je 21. a 22. února v historické budově ND.
První premiéru tančí Nikola Márová a Richard Kročil, druhou Adéla Pollertová a Alexandre Katsapov. Další obsazení Ivanna Illyenko a Matěj Urban.
Co si můžete k tématu přečíst:
Vše o životě a díle A.Bournonvilla, referáty o záludné technice této školy, baletní libreta ad. na adrese http://www.bournonville.com/ (anglicky).
Stránky Dánského královského baletu: http://www.kglteater.dk/?sc_lang=en (všimněte si také, že chystají Dvořákovu Rusalku).

Raymonda v ND Brno

18. února 2008 v 21:50 Balet - domácí
Tak si říkám proč se zdržovat vymýšlením vlastních blábolů, když mi to přišlo z divadla tak hezky pohromadě:
Premiéry 22. a 23. února 2008, Janáčkovo divadlo
Hudba Alexander Glazunov
Choreografie, režie a úprava libreta Jaroslav Slavický, podle Mariuse Petipy
DirigentJan Štych
Scéna a kostýmyJosef Jelínek
Osoby a obsazení:
Raymonda, hraběnka z Doris……...................…… Jana Přibylová, Andrea Smejkalová, Ivona Jeličová
Hraběnka Sibylla, teta Raymondy............................JanaRuggieri, Hana Litterová
Bílá dáma, ochránkyně rodu Doris...........................Eva Šeneklová, Eriko Wakizono
Jean de Brien, rytíř, snoubenec Raymondy ............ Karel Audy, Jan Fousek, Michal Pimek
Abderachman, saracénský šejk, kalif z Cordoby .... Richard Kročil, Karel Audy, Luděk Mrkos, /Ivan Příkaský/
Henriette, přítelkyně Raymondy ................................... Agnieszka Filipek, Nelka Lazović
Clemence, přítelkyně Raymondy ................................. Monika Pimková, ErikoWakizono
Bernard, trubadúr ............................................................Petr Kondler, Takeru Shimizu
Bérangér, trubadúr ........................................... Luděk Mrkos, Jan Fousek / Michal Pimek
RAYMONDA
je dekorativní, honosná a elegantní baletní féerie. Zakončuje období tzv. symfonických baletů konce 19. století. Ředitel carských divadel Ivan Alexandrovič Vsevoložskij od roku 1893 hledal náhradu za Petra Iljiče Čajkovského. Pro napsání nového baletu byl vyzván třicetiletý Alexander Glazunov. Dal Raymondě klidnou nostalgii a šéf petrohradského baletu Marius Petipa v ní stvořil mistrovský kousek efektů "inteligence a krásy" tehdejšího typu baletu divertissementu. Zharmonizoval v ní všechny škály baletního představení počínaje monology ve variacích a dialogy v pas de deux s virtuozitou balerín na špičkách, přes temperament divertissementu charakterních tanců - danse de sarassins - grand pas espagnol - danse des arabes a konče přesností geometrických sborů, entrée a grand pas classique hongrois.
S choreografií Raymondy začal Petipa koncem roku 1896.

Abou Lagraa

2. února 2008 v 23:45 Balet - domácí
Rozhovor s tímhle zajímavým tanečníkem-choreografem si můžete přečíst tady. Má dobré názory a při jeho vystoupení se rozhodně bylo na co dívat.

Balet o Britney? Všechno je možné

1. února 2008 v 21:54 Balet - zahraniční
Populární britský taneční soubor Rambert Dance Company uvádí v Londýně novou premiéru - název je "Meltdown" a kus přibližuje popovou zpěvačku Britney Spears.
Choreograf Hubrt Essakow její příběh označuje jako "tragédii moderních dnů", objasňuje výběr tématu - byl fascinován skutečností, že lidé jsou fascinováni jí. Hlavní roli v choreografii má tanečnice Gemma Nixonová, která představuje zpěvačku, kterou senzacechtiví novináři dohnali na dno životních sil. Choreograf a hlavní tanečnice nastudovali spousty videomateriálu a televizních záznamů, některé je někdy až šokovaly. A tanečně nebylo snadné osvojit si pohyb, který se neučí na žádném tanečním tréninku.
Představení má být holdem slavné zpěvačce a u britského publika určitě podporu najde.
Zdroj: BBC