Prosinec 2006

Zahraniční host v Oněginovi v Národním divadle

22. prosince 2006 v 19:49 | LK |  Balet - domácí
V sobotu 6. ledna 2007 v 19.00 se v roli Lenského v baletu Oněgin představí první sólista Staatsballett Berlin, Ronald Savkovič.
Narodil se v Rijece (Chorvatsko). Své první taneční vzdělání získal v Maďarské taneční akademii v Budapešti. Od roku 1991 působil jako sólista v Mariborském divadle ve Slovinsku, v roce 1996 jako sólista v Chorvatském národním divadle v Záhřebu a od roku 1998 jako sólista v berlínském Staatsoper Unter den Linden. V roce 2001 byl jmenován prvním sólistou souboru. Jeho repertoár je široký a zahrnuje klasický, neoklasický i moderní styl. Ztvárnil Prince Siegfrieda a Rudovouse v Labutím jezeře, Espadu a Basila v Donu Quijotovi, Franze v Coppélii, Albrechta v Giselle, Prince Desiré a Modrého ptáka v Šípkové Růžence, Solora a Zlatého boha v Bajadéře, Romea v baletu Romeo a Julie, Básníka v baletu Les Sylphides, Theobalda v Le Lac des fées P. Lacotta, Thesea v baletu Labyrint M. Baldwina, Prince v Louskáčkovi P. Barta, Oněgina a Lenského v Oněginovi J. Cranka, Hagena v Ring um den Ring M. Béjarta, Des Grieux v Manon K. MacMillana.Tančil sólové role v choreografiích P. Martina Fearful Symmetries, G. Balanchina Serenáda a Ballet Imperial, T. Twarp Variace na téma Haydn, N. Duata Without Words, Ch. Spucka This, U. Schulze Ein Lindentraum, J. Kyliána Návrat do neznámé země.
Chorvatská akademie umění mu udělila cenu za interpretaci Prince Siegfrieda v Labutím jezeře v choreografii V. Vasiljeva a za ztvárnění role Espady v baletu Don Quijote v choreografii D. Bogdaniče.
Zdroj: ND

Tak tahle dáma mě učí tancovat :-)

17. prosince 2006 v 19:37
11. prosince 1936 se narodila tanečnice, baletní mistryně a pedagožka Saša Aišmanová. Tanec studovala u R. Remislavského.
V roce 1959 absolvovala pedagogiku na TK DAMU.
V letech 1959 - 63 byla sólistkou v Kladně, poté v Plzni.
Od roku 1965 se stala členkou Laterny magiky, kde tančila v představeních např. Pražský karneval, Lásky v barvách karnevalu, Sněhová královna. Působila zde do roku 1984.
Souběžně vyučovala v ČSSPT.
(www.profibalet-tanec.cz)

Nižinského ceny uděleny

14. prosince 2006 v 10:45 Balet - zahraniční
Ve čtvrtek 7. prosince se v Monaku udělovaly již po šesté ceny Nižinského. Za celoživotní choreografické dílo byli vyznamenáni šéf Hamburger Ballet John Neumeier a americká choreografka Trisha Brown. Jako výrazný choreograf zaujal Marco Goecke, současný hlavní choreograf Stuttgarter Ballet. Ceny pro nejlepší tanečníky získali Gil Roman, dlouholetý člen souboru Maurice Béjarta a švédská balerína Ana Laguna, známá např. jako Giselle z kontroverzního baletu Matse Eka.

Nad novou premiérou Romea a Julie

13. prosince 2006 v 19:43 | LK |  Balet - domácí
Tak máme za sebou další premiéru baletu Národního divadla. Vámosova Ramoea a Julii, uvedeného v Německu v roce 1997, očekávali diváci s nedůvěrou, jako ostatně každou snahu o přesunutí klasické látky do současnějšího prostředí.

Ze Zápisníku FXŠ

10. prosince 2006 v 22:26 Z literárních luhů a hájů
"Podivný zjev: všichni mají u nás plná ústa konsolidace státní a nechápou, že pravá konsolidace státu začíná od chudého člověka. Opatři mu práci slušně placenou, zdraví a levné bydlení, potravu cen přiměřených, a učinil jsi pro konsolidaci státu víc, než celoročním přemíláním státotvorných tlachů z novin."
(Druhé lustrum, Šaldův Zápisník I.)
"Hlad po penězích, žravost peněz nikdy ještě nebyla vybičována v lidech tak, jako dnes; trusty a koncerny peněžníků a velkoprůmyslníků nikdy ještě nebyly tak drzé, nikdy ještě neměly té zjevné i skryté moci nad národy jako dnes;…"
(Je druhá válka světová blízka nebo daleka?, Šaldův Zápisník I.)
"Hrdý svobodný národ nikdy svými láskami neobchoduje, nikdy svých lásek nevnucuje národům druhým. Ctí a ukrývá je jako poslední temné sanctissimum svého chrámu, miluje je jako poslední hluboko v zemi ukryté kořeny, na nichž visí celý jeho život, všecko jeho bytí. Cizí národ přijde si sám pro ně ve chvíli, kdy jich potřebuje ke svému vývoji a růstu básnickému, uměleckému, filosofickému: a jen takovéhle sblížení básnické, umělecké, filosofické, a žádné jiné, - zejména ne sblížení prodávané pro vnějškovou prestiž - má cenu a hodnotu."
(Kapitola velmi trapná čili něco o národní hrdosti, Šaldův Zápisník I.)
"Vliv peněz nikde není tak mocný jako v moderních demokraciích. Poněvadž demokracie hlásá společenskou rovnost všech lidí, poněvadž ruší všecka historická privilegia, stavy a kasty, poněvadž odmítá společenskou hierarchii, stávají se peníze jediným sudidlem života."
"Úspěch je tedy úspěchem jen tehdy, je-li hmotný a obohacuje-li člověka. Není de facto pro moderní demokracii cti, když nemůže býti vyslovena a změřena peněžní sumou."
"Veřejný tisk, tento orgán tzv. veřejného mínění bývá v demokratických republikách více než kde jinde zkorumpován penězi."
"Je možno říci, že demokratičnost se čte a překládá pro ohromnou řadu lidí jako umění přizpůsobovati se a že nivelace karakterů dosahuje v ní rekordu."
"Demokracie je založena na zásadě majority, ale i v demokracii vládne de facto minorita, jenže zastřeně. Vládne třebas několik málo lidí, ale musí to vypadat tak, jako by vládly široké kruhy lidí; a to ovšem nejde bez virtuozity v umění přetvařovacím."
(Moje pochyby o demokracii, Šaldův Zápisník II.)

Namísto úvodu

10. prosince 2006 v 22:23 | Lucie Kocourková |  Zápisník
Když jsem chodila na gymnasium, vyráběla jsem si doma časopis, který jsem rozšiřovala ve škole. Říkala jsem mu "Zápisník šíleného studenta" pod dojmem názvu prvorepublikového časopisu F.X.Šaldy, který mě fascinoval.
Internetové prostředí dává každém možnost založit si vlastní Zápisník. Bohužel, není druhého F.X.Šaldy... Ale co jiného byly ty vlastní časopisy Šaldů, Peroutků a dalších než tištěný blog, názory, zážitky, reakce, polemiky, komentáře… Jen se nám to dnes trošku převrátilo. Málokdo z těch, kteří mají co říct, využije možností dnešní techniky, aby se dostal ke svému publiku, a naopak spousta lidí, která podle názoru jejich okolí co říct nemá, produkuje veřejné deníčky jako na běžícím pásu.
Tak proč zrovna já, rozená grafomanka, bych si měla odpustit ten luxus otravovat uživatele internetu svými duševními pochody? Takže jsem se právě teď rozhodla tak učinit.